SP nr 41 im.Romualda Traugutta w Bydgoszczy

12
        DZIENNIK
   
ELEKTRONICZNY

obiady menu baner

logo sus niebieskie male

projekt po co dlaczego jak

SOiT - logo1

erasmus baner 2018a

pko sko 950x200 male

 

 

 

BYDGOSKI BĄBEL MATEMATYCZNY W NASZEJ SZKOLE

 

7764989 orig

 

Od 2012 roku w Bydgoszczy, dzięki wsparciu władz miasta oraz Instytutu Badań Edukacyjnych, trwa projekt nazwany BYDGOSKIM BĄBLEM MATEMATYCZNYM. Jego celem jest podniesienie poziomu nauczania matematyki w szkołach podstawowych.                                                                                                    

Początkowo powołana została grupa samokształceniowa składająca się z kilkunastu nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej z ośmiu lokalnych szkół podstawowych. Współpracując ze sobą, wymieniając się doświadczeniami oraz uczestnicząc w szkoleniach prowadzonych przez ekspertów - fachowców od nauczania matematyki - wykładowców kilku uniwersytetów oraz ekspertów z Anglii, grupa ta wypracowała i wprowadziła do swojej codziennej pracy z uczniami nowe podejście do rozwijania umiejętności matematycznych dzieci. Wielką rolę odegrał tu pomysłodawca nowych technik nauczania - prof. Mirosław Dąbrowski z Uniwersytetu Warszawskiego. Po roku trwania projektu przeszkoleni nauczyciele zaczęli dzielić się swoimi doświadczeniami z innymi nauczycielami z różnych bydgoskich szkół. Przekazują wiedzę metodą tzw. tutoringu koleżeńskiego, organizują warsztaty i pokazowe lekcje. Nauczyciele uczący nowymi metodami, poznanymi na warsztatach, mają być jak "bąble nowego w morzu starego".

Idea „Bydgoskiego Bąbla Matematycznego" to nic innego jak zmiana stylu pracy nauczycieli, której oczekiwanymi edukacyjnymi efektami mają być (według koncepcji „Bydgoskiego Babla Matematycznego”) m.in.:

  • rosnące umiejętności uczniów w zakresie rozwiązywania zadań tekstowych o nietypowej strukturze;
  • rosnące umiejętności uczniów w zakresie rozwiązywania problemów;
  • rosnące umiejętności uczniów w obszarze prowadzenia prostych rozumowań matematycznych;
  • rosnące umiejętności uczniów w obszarze stosowania posiadanej wiedzy w nowych sytuacjach, także o praktycznym charakterze;
  • rosnąca wiara uczniów w swoje możliwości,
  • rosnąca motywacja do uczenia się matematyki.

Nasza szkoła już drugi rok uczestniczy w projekcie „Bydgoskiego Bąbla Matematycznego”. Koordynatorkami tego projektu od początku były mgr Teresa Górna i mgr Małgorzata Merska. W tym roku szkolnym dołączyła do projektu również mgr Sylwia Hałas. Wszyscy zaś nauczyciele klas młodszych oraz zerówki wdrażają w roku szkolnym 2015/2016 Innowację pedagogiczną – „Gry i zabawy matematyczne” opracowaną przez koordynatorki Teresę Górną i Małgorzatę Merską.

 

Opracowanie mgr Teresa Górna

 

NASZE DZIAŁANIA W RAMACH BYDGOSKIEGO BĄBLA MATEMATYCZNEGO

 

  • W roku szkolnym 2014/2015 skupiliśmy się na rozwiązywaniu zadań tekstowych ułożonych przez dzieci dla dzieci. Najpierw wszystkie klasy 0 - III budowały wspólnie makietę osiedla. Potem podczas "wizyt na osiedlu", dzieci bawiły się w matematycznych detektywów i układały różne zadania tekstowe. Były to zadania o rozmaitej strukturze, różnym stopniu trudności i tematyce - związane z mierzeniem, płaceniem, obliczeniami czasu. Nie wszystkie zadania dało się rozwiązać, ale pojawiające się błędy uczniowskie  traktowaliśmy  jako okazję do uczenia się. 

 

DSCN2014

DSCN2000

DSCN2001

DSCN2004

DSCN2011

DSCN2004

DSCN2012

DSCN2016

DSCN2020

DSCN2022

 

  • Dodawanie i odejmowanie nie jest ani trudne, ani nudne, jeśli można pograć z koleżanką/kolegą, np. w "Schody".

 

zdjecie

zdjecie1

zdjecie2

zdjecie3

 

  • Geometria nie ma dla nas tejemnic. Już wiemy ile kwadrat ma boków, co to są kąty i jakie figury powstaną gdy kwadratową kartkę złożymy na dwie, trzy, cztery i więcej części. Umiemy to robić na wiele sposobów.

 

DSCN2090

DSCN2091

DSCN2092

DSCN2096

DSCN2093

DSCN2101

DSCN2097

DSCN2098

DSCN2099

DSCN2100

 

  • Tangramy uwielbiamy! Bawimy się nie tylko gotowymi zestawami, ale potrafimy sami przygotować wszystkie elementy układanki. Nie było łatwo, ale efekt naszej pracy jest wspaniały.

 

DSCN2153

8

9

10

11

 

  • Geometryczne stwory stworzone poprzez wykorzystanie myślenia dywergencyjnego ucznióww w pracy z tangramem.

 

25

26

27

28

29

30

31

 

  • Dzielenie kwadratów na równe i różne części daje radość i satysfakcję.

 

15

16

17

19

20

21

23

24

 

  •  Mozaiki matematyczne ćwiczą kreatywność i wyobraźnię dzieci (zdjęcia nr 1-3), figury z klocków sześciennych wg wzoru i przeliczają minimalną i maksymalna ilość klocków potrzebną do ich wykonania (zdjęcia 4 i 5), gra "Trzy w linie" ćwiczy dodawanie, logiczne myślenie i strategię naszych uczniów (zdjęcia 6-8).

 

20160218 101204

20160218 102232

20160218 102313

 

20160218 105352

20160218 105708

 

20160218 114934

20160218 115008

20160218 115350

 

  • Badanie kątów prostych ma w sobie również sporo artyzmu.

 

13

13

1

12

 

  • Gra planszowa "Pentago" mająca za zadanie rozwijanie logicznego myślenia.

 

2

3

4

5

6

 

  • Domino może być ciekawe! Prawda?!

 

32

 

  • Na wesoło z Klaunem Mietkiem budujemy trójkąty.

 

7

 

  • Lekcja pokazowa w klasie 1c z edukacji matematycznej z wykorzystaniem zagadnień z bąbla matematycznego i oceniania kształtującego prowadzona przez wychowawcę panią mgr Sylwię Hałas przy współudziale pani mgr Teresy Górnej w marcu 2016 roku.

 

33

34

35

 37

38

 39

41

42

43

45

48

50

52